Hoog en laag in de muziekles!

Voordat ik en Sandra startten met Hippe Hoeken had ik al een tijdje een eigen bedrijf 'Kabaallokaal'. Naast groepsleerkracht ben ik namelijk ook vakleerkracht muziek. Net voordat ik de pabo ging doen ben ik afgestudeerd aan het conservatorium van Utrecht.

Op Kabaallokaal deelde ik ook allemaal muziekideeën. Van kleine plannen tot hele lessen. De site van Kabaallokaal gaat bijna uit de lucht dus langzaamaan worden de posts waar jullie ook iets aan hebben overgezet van de ene naar de andere site!

Startend met deze kleine activiteit waarbij we het oefenen met de termen hoog en laag als basis gebruiken. Iets wat ik vaak laat terugkomen in een muziekles in de onderbouw.

Vaak doe ik dit als start van de les. Heel simpel maar toch doeltreffend en ze vinden het elke keer weer heel leuk.

Bijpassend bij het thema maak ik een (aantal) plaatje(s)/tekeningen.

Ik zorg ervoor dat deze hoog en laag in het lokaal hangen en we voeren met z'n allen dit 'muziekstuk' uit.

Ophangen plaatjes:

  • Op het bord

  • In de handen van vier kinderen, de kinderen zitten op hun stoel (laag) of staan op hun stoel (hoog)

  • In een grote notenbalk (5 grote lijnen op de grond met bijvoorbeeld springtouwen of tape)

Uitvoeren muziekstuk:

  • Met de stem: hoog (muisje), laag (grote reus). Hoe klinkt dit?

  • Met instrumenten: bijv. hoog (rechts) en laag (links) op een klokkenspel.

Doordat je elke keer andere plaatjes kiest en een paar kleine variaties in de werkvorm (zoals hierboven benoemd) toepast blijven de kleuters in mijn klas dit leuk vinden en blijft het ook hangen!

Thema 'Nederland' of 'bloemen' of 'lente' of 'zomer':

Thema 'Zomer':

Thema 'Koningsdag':

15 weergaven0 opmerkingen